کارگاه آموزشی آشنایی با آسیبهای فضای مجازی در دانشگاه کاشان برگزار شد

کارگاه آموزشی آشنایی با آسیبهای فضای مجازی در دانشگاه کاشان برگزار شد

۲۷ بهمن ۱۳۹۵ | ۱۶:۱۷ کد : ۶۶۱۷ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۲۷۴۲
کارگاه آموزشی آشنایی با آسیبهای فضای مجازی در دانشگاه کاشان برگزار شد

کارگاه آموزشی آشنایی با آسیب های فضای مجازی با حضور  کارشناسان دادستانی، نیروی انتظامی و اساتید دانشگاه توسط مدیریت ارتباطات فرهنگی دانشگاه  کاشان برای کارمندان این دانشگاه برگزار شد.

در این کارگاه آموزشی رئیس پلیس فتا شهرستان کاشان استفاده نادرست از فضای مجازی را تهدید جدی  برای خانواده ها و جوانان دانست و گفت: فضای مجازی به یکی از نقاط بالقوه آسیب پذیر و خطرناک تبدیل شده است که لزوم توجه به مصون سازی افراد از تهدیدهای موجود آن بیش از پیش ضروری است..

سرگرد صادقی نقش خانواده ها را برای آموزش و نحوه استفاده  صحیح از فضای مجازی به فرزندان بسیار مهم دانست و اظهار کرد: بیشترین آسیب، متوجه نوجوانان و جوانان می باشد که به راحتی انواع و اقسام نرم افزارهای شبکه های اجتماعی در اختیارشان قرار میگیرد، بدون اینکه نظارت و کنترلی از طرف والدینشان وجود داشته باشد.

وی افزود: اگر خانواده ها نتوانند فرزندان را به درستی تربیت و مدیریت کنند، فضای مجازی این کار را به شکلی هدفمند و مطابق سیاست های خود انجام می دهد و با افکارسازی، اذهان را به سمت و سویی که می خواهد سوق می دهد.

وی  تاکید کرد: کاربران استفاده کننده ازفضاهای مجازی که ازطریق تلفن های همراه هوشمند ازاین فضاها استفاده می کنند رمز امنیتی گوشی خود را فعال کرده تا از دسترسی دیگران به حریم شخصی تلفن همراه جلوگیری شود.  

رییس پلیس فتا کاشان با اشاره به اینکه کاشان از فرهنگ غنی اسلامی و دینی برخوردار است خاطر نشان کرد: داشتن سواد رسانه ای، مهمترین عامل برای شناخت فضای مجازی و کسب مهارتهای لازم برای شناخت رسالت رسانه برای پیشگیری از آسیب ها و تهدیدهای این قبیل فضاهاست.

سرگرد صادقی با اشاره به اینکه دشمن با ابزار فرهنگی در مقابل ما ایستاده افزود: ما نیز باید با استفاده درست بتوانیم در مقابل دشمن بیاستیم و بزرگترین وظیفه نهاد فرهنگی است که استادان راهکارهای پیشگیرانه از جرایم را به مردم آموزش دهند.

معاون دادستان عمومی و انقلاب کاشان نیز در این نشست استفاده صحیح از فضای مجازی را  نیاز به شناخت و نظارت کامل  دانست و گفت: با مشاهده پرونده های قضایی نشان می دهد که استفاده ناصحیح از فضای مجازی بیش از استفاده درست و صحیح آن در بین کاربران است.

روح الله دهقانی خاطر نشان کرد: با توجه به همه گیر شدن استفاده از اینترنت و شبکه های اجتماعی در بین افراد جامعه، متاسفانه کاربران اینترنتی و شبکه های اجتماعی اطلاعات بسیار کمی در مورد چگونگی نحوه صحیح استفاده از ابزارها، نرم افزارها و اپلیکیشن های اینترنی دارند و همین امر باعث می شود کاربران به سادگی طعمه دامهای اینترنتی قرار گیرند.

پژوهشگر برتر کشوری و استاد تمام گروه جامعه شناسی دانشگاه کاشان نیز در این نشست با ارائه تحقیقی با موضوع آسیب های اجتماعی فضای مجازی، استفاده از فضای مجازی را هم تهدید و هم فرصت برای کاربران دانست و گفت: پیشگیری از آسیب های اجتماعی حاصل از فضای مجازی بسیار مهم است و برای جلوگیری از این تهدیدات باید با آثار و عواقب ناهنجار آن آشنا شد.

دکتر محسن نیازی با بیان اینکه ارتباطات سالم در فضای مجازی و لزوم هوشیاری افراد نسبت به تهدیدات فضای سایبری در درجه نخست اهمیت قرار دارد، تاکید کرد: استفاده نادرست از فضاهای مجازی بنیان خانواده را مورد هدف قرار می‌دهد.

وی با ارائه گزارشی از آمار استفاده کاربران از فضاهای مجازی بیشترین استفاده از شبکه های مجازی را تلگرام دانست و افزود: دانشگاه برای پیشگیری از آسیب های اجتماعی آماده ارائه طرح های تحقیقاتی و علمی است.

در ادامه این کارگاه آموزشی، مباحثی چون آشنایی با نحوه هک، تخلیه اطلاعات شخصی افراد از طریق شبکه‌های اجتماعی، مهم‌ترین جرایم و تهدیدات فضای مجازی به ویژه شبکه‌های اجتماعی و امنیت تلفن همراه توسط کارشناسان ارائه شد.


نظر شما :